Ця сторінка доступна рідною мовою. Перейти на українську

Окружний адмінсуд розгляне законність обмеження купівлі валюти на міжбанку

Реклама

Окружний адміністративний суд міста Києва 6 березня відкрив провадження у справі № 826/2842/14 про визнання постанов Нацбанку від 6 лютого 2014 року № 48 і № 49 такими, які не набули чинності і не можуть бути застосовані.

Позов був поданий адвокатом Ростиславом Кравцомякий вважає, що оскільки постанови Нацбанку № 48 "Про механізм оперативної підтримки ліквідності банків" і № 49 "Про заходи по діяльності банків і проведення валютних операцій" не пройшли державну реєстраціювони не є обов'язковими і не набули чинності, а значить не можуть бути застосовані.

Серед іншого він вказує, що згідно п. 3 постанови № 48 Нацбанк розглядає питання про підтримку ліквідності шляхом застосування механізму оперативної підтримки ліквідності банків у разі дотримання банком вимог, передбачених пунктом 1.1 глав 1 розділу II Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банківа також, зокрема, таких особливостей: 

- забезпеченням кредиту рефінансування відповідно до механізму оперативної підтримки ліквідності банків можуть бути державні облігації України або іноземна валюта (долар США, євро, англійський фунт стерлінгів, японська ієна, швейцарський франк); 

- процентна ставка за кредитом рефінансування встановлюється на рівні потрійної облікової ставки Нацбанку;

- загальний об'єм заборгованості банку по кредитах, наданих за рахунок застосування механізму оперативної підтримки ліквідності банків, не може бути більше, ніж 25 % від об'єму термінових вкладів (депозитів) фізосіб за станом на дату, встановлену в підпункті 1 пункту 3 постанови № 48.

У свою чергу, постановою № 49 введені тимчасові обмеження на купівлю валюти на міжбанківському валютному ринку. Так, пунктом 4 постанови № 49 встановлено введення, зокрема, таких заходів по діяльності банків : 

- зобов'язати банки виконувати доручення клієнтів - юридичних осіб і / або фізичних осіб-підприємців, яке міститься в документі на переклад у будь-якій валюті (окрім платежів до бюджету, соціальних фондів), у тому числі на отримання готівки (окрім виплат заробітної плати, пенсій, стипендій, соціальних виплат, відряджень), в межах залишку засобів на поточних рахунках клієнтів на початок операційного дня (без урахування сум, які поступлять на поточний рахунок клієнта впродовж операційного дня);

- тимчасово заборонити купівлю іноземної валюти за гривні на міжбанківському валютному ринку України для:

1) дострокового погашення резидентами кредитів, позик (фінансовій допомозі) в іноземній валюті по договорах з нерезидентами, у тому числі у разі укладення додаткових угод до кредитних договорів;

2) покриття частини страхових резервів страховиками;

3) здійснення резидентами інвестицій за кордон;

- тимчасово дозволити банкам купувати іноземну валюту на міжбанківському валютному ринку України за дорученням фізичних осіб - резидентів і нерезидентів з метою перекладу за межі України по поточних валютних неторгових операціях в сумі, що не перевищує в еквіваленті 50 000 гривен в місяць на одно фізичне обличчя;

- зобов'язати уповноважені банки для здійснення купівлі іноземної валюти за дорученням юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців заздалегідь зараховувати засоби в гривнах на окремий аналітичний рахунок балансового рахунку 2900 "Кредиторська заборгованість по операціях по купівлі-продажу іноземної валюти, банківських і дорогоцінних металів для клієнтів банку". З цього рахунку засоби можуть бути перераховані для купівлі іноземної валюти не раніше шостого операційного дня після дня зарахування гривен із цього приводу.

Р. Кравец відмічає, що ці постанови порушують і істотно обмежують його права, як користувача фінансових послуг. Такі порушення і обмеження, зокрема, відбиваються в неможливості отримання своєчасної оплати від фізичних і юридичних осіб при здійсненні ним адвокатській діяльності, а також, в істотному обмеженні можливостей переказу коштів за межі України.

Відповідно до Законом "Про Національний банк України" нормативно-правові акти Нацбанку підлягають обов'язковій державній реєстрації в Мінюсті і набувають чинності згідно із законодавством. Згідно ст. 12 Закону "Про основи державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", регуляторні акти, прийняті Нацбанком, офіційно оприлюдняться в "Офіційному віснику" і в газеті "Урядовый кур'єр" не пізніше чим в десятиденний термін після їх державної реєстрації або прийняття і підписання, у разі, якщо ці регуляторні акти не підлягають державній реєстрації. Відповідно до пункту 1 Указу Президента "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств і інших органів виконавчої влади" від 3 жовтня 1992 р. № 493/ 92 державній реєстрації підлягають н/п акти, що видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління і контролю і права, що зачіпають, свободи і законні інтереси громадян чи що мають міжвідомчий характер. У свою чергу, пункт 15 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств і інших органів виконавчої влади встановлює, що у разі порушення вимог про державну реєстрацію н/п актів, вони вважаються такими, що не набули чинності і не можуть бути застосовані.

"Оскільки спірні постанови не зареєстровані в Мінюсті, то вони, відповідно, є такими, що не набули чинності і не можуть бути застосовані"- робить висновок Р. Кравец.

Він звертає увагу на рішення Європейського суду з прав людини від 13 травня 2008 року у справі "McCANN проти Сполученого Королівства", в якому вказано, що втручання органів державної влади в законні права фізичної особи має бути пропорційним переслідуваній меті і, таким чином, "необхідним в демократичному суспільстві". При цьому, "втручання вважатиметься "необхідним в демократичному суспільстві" для досягнення законної мети, якщо воно відповідає "наполегливій соціальній потребі" і, зокрема, якщо воно є пропорційним законній меті, яка переслідується".

Попереднє судове засідання призначене на 16:00 18 березня за адресою: вул. Командарма Каменева, 8, корпус 1, зал судових засідань № 10.

Нагадаємо, раніше Незалежна асоціація банків України просила НБУ зареєструвати в Мінюсті постанова про обмеження купівлі валюти на міжбанку, а також внести в нього зміни. Крім того, 12 березня банкам було надіслано лист № 29-209/9857 з роз'ясненнями відносно практичного застосування постанови № 49.

Також читайте: Адвокат розповів про постанову НБУ № 49 і його наслідках для клієнта.

Залиште коментар
Увійдіть щоб залишити коментар
Увійти
Підпишіться на розсилку
Головні новини і аналітика для вас по буднях

Схожі новини