Ця сторінка доступна рідною мовою. Перейти на українську

Зміни НКУ : чи спростилося життя платника податків?

Аналіз головних змін податкового законодавства, пов'язаних з ухваленням Закону № 4834, - VI (Про внесення змін до Податкового кодексу України відносно удосконалення деяких податкових норм) читайте в...

1 липня набув чинності Закон від 24.05.2012 року № 4834 - VI, яким були внесені зміни в Податковий кодексщо істотно впливають на діяльність платників податків. У цьому матеріалі хотілося б зупинитися на тих з них, які, на нашу думку, є найбільш значущими для платників податків.

Добровільна реєстрація платником ПДВ

Після півторарічних поневірянь і складнощів з реєстрацією платником ПДВ депутати повернули бізнесу можливість отримати такий статус з перших днів його існування. Питання тільки один, чому цього не зробили раніше, а продовжували експериментувати, тим самим ускладнюючи і без того нелегке життя господарюючих суб'єктів, надаючи можливість для зловживань представниками податкової служби.

Нагадаємо, що раніше для отримання статусу платника ПДВ бізнес був вимушений йти на збільшення свого статутного капіталу до 300 тис. грн. або придбання необоротних активів на суму 300 тис. грн. або упродовж цілого року вести облік податкового статусу своїх покупців в розрізі платників і неплатників ПДВ.

Але навіть при цьому, як показала практика, одним тільки виконанням законодавчих вимог процес реєстрації платником ПДВ не обмежувався. Не рідкість випадки, коли для старту процесу реєстрації керівництву компанії треба було особисто пройти співбесіду з представником податкової міліції і отримати його індульгенцію. Сподіваємося, що така практика зникне з роботи податковою після вступу Закону № 4834 - VI в силу.

Одним тільки виконанням законодавчих вимог процес реєстрації платником ПДВ, на жаль, не обмежується

Зі значущих положень законопроекту Закону № 4834 - VI можна також виділити особливості реєстрації платниками ПДВ тих, хто вибрав спрощену систему оподаткування. Законодавець підтвердив сталу з 1 січня 2012 року в практиці, але не врегульовану законодавчо позицію, що для "упрощенца" досягши об'ємів продажів в 300 тис. грн. реєстрація платником ПДВ і перехід із ставки 5 % на ставку 3 % єдині податки не обов'язкові.

Обмеження по перенесенню збитків минулих років

Неприємні нововведення торкнулися підприємств з доходом за 2011 рік більше 1 млн. грн. і що сплачують податок на прибуток, які задекларували збитки по цьому податку за 2010 - 2011 року.

Задоволення законодавцями ініціативи уряду в питанні розстрочки податкових збитків збільшить податкове навантаження бізнесу по податку на прибуток вже в I півріччі 2012 року.

Закон обмежив підприємства в можливості використання таких збитків для зменшення позитивного об'єкту оподаткування майбутніх періодів. Тепер така сума за рік не може бути більш ніж 25 % від суми задекларованих збитків за станом на 01.01.2012 року. Крім того, встановлений кінцевий термін використання таких збитків - 2015 рік.

Обмеження можливостей по перенесенню збитків минулих років збільшить податкове навантаження бізнесу по податку на прибуток

Виходячи з таких обмежень, можна зробити наступні висновки:

- вже при складанні декларації по податку на прибуток за I півріччя 2012 року платникові податку необхідно здійснити перерахунок включених в I кварталі 2012 року збитків до складу податкових витрат;

- якщо така сума задекларованих в I кварталі 2012 року збитків буде більше, ніж розрахована за вимогами законодавства сума, то такий платник податків повинен зменшити свої податкові витрати за I півріччя 2012 року;

- якщо платник податків не скористався в поточному році 25 % своїх збитків минулих періодів за станом на 01.01.2012 року, то право включити їх в податкові витрати він втрачає остаточно.

Залишився неврегульованим механізм відносно можливості віддзеркалення в поточній декларації по податку на прибуток підприємства незадекларованих податкових витрат по операціях, здійснених до 01.04.2011 року. На практиці податкова служба відмовляється приймати такі витрати у складі поточних податкових декларацій.

Адміністрування екологічного податку

Для багатьох підприємств питання, пов'язані з адміністрування екологічного податку, вже забрали немало сил на відстоювання своїх прав. Зокрема, ще на сьогодні положення Податкового кодексу призводять до багаторазового оподаткування екологічним податком операцій по розміщенню одних і тих же відходів. Це відбувається на всіх стадіях руху відходів : від місця виникнення до місця поховання. У 2011 році цю проблему своїм узагальнювальним податковим роз'ясненням частково намагалася вирішити державна податкова служба.

Дмитро Сушко

Нарешті законодавцями врегульовано питання з екологічним податком. Закон визначив розміщення відходів як постійне (остаточне) перебування або поховання таких відходів. Це звільнить від зайвого податкового навантаження підприємства, такі відходи, що роблять і тимчасово зберігаючі, переклавши обов'язок по нарахуванню і сплаті податку на тих, хто розміщує відходи на остаточне перебування і поховання.

Чергова реформа упрощенки

Серед найважливіших змін, що стосуються спрощеної системи оподаткування, можна виділити дозвіл на застосування спрощеної системи приватним підприємцям, що здійснюють виробництво, оптову і роздрібну реалізацію ювелірних виробів з дорогоцінних металів.

Це розв'язало одночасно проблему ювелірів з неможливістю роботи без розрахункових касових апаратів. Правда, тут не обійшлося і без ложки дьогтю. Громадські організації, що активно заступилися за галузь, позбавлену права перебувати на спрощеній системі оподаткування, відстоювали право на перебування на єдиному податку без обмеження у виборі групи. Але в останній редакції Закону були враховані побажання Кабінету Міністрів України - і ювелірам залишили тільки третю групу.

Проте допускаємо, що не для усіх представників ювелірного бізнесу така ставка від виручки буде посильною ношею, пояснюючи це спадом споживчої активності і невисокою рентабельністю бізнесу.

Крім того, незрозумілою залишається ситуація з періодом роботи ювелірів в I півріччі 2012 року. Частина з них відстоювала своє право на спрощену систему оподаткування в судовому порядку. Але оскільки Закон № 4834 - VI набув чинності 1 липня 2012 року, питання по I півріччю у ювелірів залишаються відкритими.

І декілька слів про подарунок "упрощенцам" на 2012 рік у вигляді мораторію на застосування штрафних санкцій. Це торкнулося порушень порядку розрахунку і повноти сплати сум єдиного податку, правильності заповнення податкових декларацій і книги обліку прибутків і витрат.

ВИСНОВОК:

Деякі положення Закону № 4834 - VI дійсно спрощують життя платників податків. Іншими ж вони навряд чи залишаться задоволені.

Дмитро Сушко, керівний партнер PSP Audit

_______________________

"ЮРИСТ & ЗАКОН" - це електронне аналітичне видання, що входить в інформаційно-правові системи ЛІГА :ЗАКОН і створене спеціально для юристів і фахівців, що потребують якісної аналітичної інформації про зміни, що відбуваються в правовому полі України. З питань придбання "ЮРИСТ & ЗАКОН" звертайтеся до менеджерам ЛІГА :ЗАКОН чи до регіональним дилерам.

Підпишіться на розсилку
Головні новини і аналітика для вас по буднях
Залиште коментар
Увійдіть, щоб залишити коментар
Увійти
На цю ж тему