Ця сторінка доступна рідною мовою. Перейти на українську

Реформування "упрощенки". Урядова версія

13.00, 29 березня 2011
5692
1

Аналіз урядової концепції реформування спрощеної системи оподаткування

Не остигнули ще в пам'яті події, пов'язані з прийняттям Податкового кодексуколи підприємці відстояли збереження спрощеної системи оподаткування в тому вигляді, в якому вона існувала, а в ЗМІ вже з'явилися повідомлення про суть урядовій концепції реформування цієї системи.

Необхідно відразу відмітити, що запропонована концепція істотно відрізняється від існуючої спрощеної системи (Указ Президента "Про спрощену систему оподаткування, обліку і звітності суб'єктів малого підприємництва").

Крім того, існуючий в сьогодення фіксований податок (Декрет КМУ "Про прибутковий податок з громадян") концепцією взагалі не передбачений.

Давайте розберемося, що готує Кабмін для "единщиков" і порівняємо концепцію реформування в ключових аспектах з нині чинним регулюванням "упрощенки".

ФАБУЛА

Категорії платників єдиного податку і ставки податку для них

Упрощенцев розділять на категорії залежно від об'єму доходу, наявності найнятих робітників і видів діяльності

Згідно представленої концепції усі платники єдиного податку, що є фізособами, будуть віднесені до однієї з трьох категорій (залежно від об'єму доходу, наявності найнятих працівників і виду діяльності).

1 категорія фізосіб - платників єдиного податку

Об'єм річного доходу (звернемо увагу, що саме доходу, а не виручки, як зараз в Указі) для таких платників податків не повинен перевищувати 150 мінімальних зарплат за відсутності найнятих працівників. Правда в концепції не вказано, розмір мінімальної зарплати за станом на яку дату (на початок звітного року або на кінець звітного року) необхідно використовувати при розрахунках. Це стосується і визначення розміру ставок податку, про що нижче.

При цьому до першої категорії відноситимуться ті, хто займається :

- ремісничою діяльністю;

- роздрібним продажем товарів на ринках (тобто саме в цю категорію потраплять нинішні платники фіксованого податку);

- наданням побутових послуг населенню.

Ставка єдиного податку для цієї категорії повинна буде встановлюватися щорічно місцевими радами диференційовано від виду діяльності в межах від 1 до 10 % мінімальної зарплати в місяць.

Відмітимо, що за станом на 1 грудня 2011 року мінімальна зарплата складе 1004 грн. Таким чином, для першої категорії річний дохід не повинен буде перевищувати 150 600 грн..

При цьому ставка податку може складати від 10 грн. 4 коп. до 100 грн. 40 коп. Можна говорити про зниження ставок для цієї категорії (для тих хто є платниками фіксованого податку ставу просто не зміниться).

2 категорія фізосіб - платників єдиного податку

Річний дохід не повинен перевищувати 600 мінімальних зарплат, а кількість найнятих робітників - 10 чоловік.

При цьому до цієї категорії відноситимуться фізособи-підприємці, здійснюючі такі види діяльності :

- виробництво товарів;

- продаж товарів;

- надання послуг населенню (окрім здачі в оренду/суборенду нерухомості, посередницьких послуг у сфері операцій з нерухомістю, її оцінкою, послуг у сфері страхування);

- діяльність у сфері ресторанного господарства.

Ставка податку також встановлюється місцевими радами і диференційована залежно від розміру річного доходу :

- якщо дохід складає до 300 мінімальних зарплат - місячна ставка встановлюється в межах від 2 до 20 % мінімальної зарплати;

- якщо дохід складає від 300 до 600 мінімальних зарплат - від 20 до 40 % мінімальної зарплати.

Таким чином, за станом на 1 грудня цього року річний дохід для 2 категорії не повинен перевищувати 602 400 грн..

При цьому ставка при доході до 300 мінімальних зарплат (тобто до 301 200 грн.) складатиме від 20 грн. 8 коп. до 200 грн. 80 коп.а при доході від 300 минималок і вище - від 200 грн. 80 коп. до 401 грн. 60 коп. Таким чином ставки для цієї категорії у кращому разі залишилися такі ж, як в Указі.

3 категорія фізосіб - платників єдиного податку

Об'єм доходу не повинен перевищувати 1000 мінімальних зарплат (тобто 1 004 000 грн. на 1 грудня 2011 року), при цьому найманих співробітників не повинно бути більше 10 чоловік.

До цієї категорії відноситимуться усі інші виді діяльності, не вказані для перших двох категорій (за винятком тих, для яких спрощена система взагалі не передбачена).

Ставка податку розраховується від доходу, який є об'єктом оподаткування, і складає:

- 3 % доходи, за умови, що платник єдиного податку є платником ПДВ;

- 6 % доходу, якщо платник єдиного податку не є платником ПДВ.

Як бачимо, цій категорії фактично надали режим, аналогічний встановленому Указом для юрособ (за винятком кількості найнятих робітників). При цьому ставки податку в порівнянні з існуючими понижені майже в два рази.

Юрособи - платники єдиного податку

Для юрособ встановлені такі вимоги:

- об'єм річного доходу не повинен перевищувати 3000 мінімальних зарплат (тобто 3 012 000 грн. на 1 грудня 2011 року);

- среднеучетная чисельність працівників не повинна перевищувати 50 чоловік.

Ставки податку встановлені аналогічно 3 категорії фізосіб :

- 3 % доходи, за умови, що платник єдиного податку є платником ПДВ;

- 6 % доходу, якщо платник єдиного податку не є платником ПДВ.

Аналізуючи приведені положення, не можна не відмітити, що позитивним моментом є те, що единоналожники можуть реєструватися платниками ПДВ.

Нагадаємо, що неодноразово повідомлялося, що такої можливості у них не буде. Це неминуче привело б до негативних наслідків для таких підприємців. Адже контрагенти - платники ПДВ зацікавлені в праві на податковий кредит, відповідно, мати справи з неплатниками ПДВ їм невигідно.

Крім того, як бачимо, пропонується встановити принципово нові критерії для визначення платника податків.

По-перше, на відміну від діючого Указу про спрощену систему оподаткування, дохід прив'язується до величині, що постійно міняється (мінімальній зарплаті)а не до фіксованої суми, як зараз в спрощеній системі. Що стосується фіксованого податку, то зараз прив'язка здійснюється до неоподатковуваного мінімуму прибутків громадян, розмір якого роками не міняється.

По-друге, встановлення такого критерію як вид діяльності, дозволить чіткіше диференціювати підприємців на тих, хто потенційно може отримати високі прибутки, і на тих, хто цього зробити не може через рід своєї діяльності (наприклад, швець або дрібний торговець на ринку).

Необхідно звернути увагу і на той факт, що і для фізосіб, і для юрособ граничний рівень доходу, що дозволяє бути на спрощеній системі, істотно підвищився: зараз для фізосіб це 500 тисяч грн., а для юрособ - 1 млн. грн. Для платників фіксованого податку граничний рівень доходу на сьогодні складає 119 тисяч грн. (тобто 7 тисяч неоподатковуваних мінімумів).

Особлива категорія платників єдиного податку

До цієї категорії відносяться ті фізичні особи (як резиденти, так і нерезиденти)які не мають статусу самозанятого і несистематичний здійснюють підприємницьку діяльність.

Ключові вимоги:

- діяльність повинна здійснюватися не частіше 4 раз на рік і не більше ніж 15 доалендарных днів в місяць (таким чином сумарно можна займатися підприємницькою діяльністю не більше 60 днів в році);

- діяльність повинна здійснюватися самостійно, без залучення найнятих робітників;

- діяльність повинна полягатимуть в продажу продукції, речей, товарів;

- вартість единоразово товарів, що продаються, не повинна перевищувати 25 мінімальних зарплат (25 100 грн.).

Ця категорія осіб повинна буде придбавати короткострокові свідчення, сплачуючи по 1 % мінімальної зарплати (10 грн. 4 коп.) за кожен день дії свідоцтва. Тобто максимально свідоцтво (на 15 днів) може коштує 150 грн. 60 коп.

До цієї категорії "единщиков" не можуть відноситься особи, що здійснюють :

- перепродаж предметів мистецтва, колекціонування і антикваріату;

- організацію торгів (аукціонів) такими предметами;

- продаж транспортних засобів.

В цілому, ця категорія призначена передусім для тих, хто займається продажем власної продукції (наприклад майстри народних промислів, усього що кілька разів виїжджають на ярмарки) або единоразово здійснює досить велику угоду і хоче зменшити розмір сплачуваного податку (заплатити за короткострокове свідоцтво замість сплати НДФЛ, що особливо вигідно при купівлі свідоцтва на 1-2 дні або здійсненні продажу товару на суму від 10 000 до 25 000 грн.).

Обмеження для застосування спрощеної системи оподаткування

Перелік обмежень для застосування спрощеної системи буде розширений

Згідно запропонованої концепції, не можуть застосовувати спрощену систему оподаткування суб'єкти господарювання, що здійснюють такі види діяльності:

- діяльність по проведенню азартних ігор;

- обмін іноземної валюти;

- виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (окрім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в місткостях до 20 літрів і діяльності фізосіб, що продають пиво);

- здобич, промислове виробництво дорогоцінних металів і драгкамней, у тому числі органогенного походження;

- здобич, реалізацію корисних копалини;

- діяльність у сфері фінансового посередництва;

- діяльність по управлінню підприємствами;

- технічні випробування і дослідження;

- діяльність за поданням послуг пошти і зв'язку;

- діяльність у сфері аудиту;

- діяльність по перепродажу предметів мистецтва, колекціонування і антикваріату, діяльність по організації торгів (аукціонів) з вказаними предметами.

Крім того, не зможуть знаходитися на спрощеній системі такі юрособи:

- страхові брокери, банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії, інші фінустанови, реєстратори цінних паперів;

- суб'єкти господарювання, в статутному капіталі яких сукупність паїв, що належать суб'єктам, единоналожниками, що не являється, рівна або перевищує 25 %;

- представництва, філії, відділення і інші відособлені підрозділи юрособ, единоналожниками, що не являються;

Також не зможуть бути единоналожниками фізичні і юридичні особи:

- нерезиденти;

- заяви, що мають на день подачі, про реєстрацію платником цього податку податковий борг, за винятком безнадійного податкового боргу, що виник внаслідок форс-мажорних обставин.

Як бачимо, уряд пропонує істотно розширити перелік існуючих зараз обмежень для обрання спрощеної системи оподаткування.

Проте позитивним моментом є те, що у відмінність раніше пропонованих варіантів реформи упрощенки ряд видів діяльності, на які ці обмеження поширюються, в запропонований список не потрапив. Це, зокрема, юридичні і бухгалтерські послуги.

Облік і звітність

Деякі упрощенцы будуть зобов'язані підтверджувати облікові дані первинними документами

Правила обліку і звітності для платників єдиного податку диференційовані залежно від категорії платника податків.

Що стосується фізосіб, то 1 і 2 категорії повинні вести книгу обліку прибутків і витрата 3 категорія повинні вестиме облік в реєстрах, форму яких затвердить Мінфін.

При цьому для 1 категорії наявність первинної бухгалтерської документації не передбачається, тоді як для 2 і 3 категорій усі прибутки і витрати мають бути підтверджені документально.

Юридичні особи вестимуть облік по спрощеній системі згідно з методикою, затвердженою Мінфіном.

Для 1 категорії встановлюється річний звітний періода для усіх інших, включаючи юрособ, - квартальний.

Відмітимо, що ведення книги обліку прибутків і витрат не є нововведенням, вона є і зараз. Інша справа, що з'являється вимога підтвердження прибутків і витрат первинною документацією.

Безперечним плюсом є те, що для "найменших" платників податків встановлений річний звітний період.

Звільнення від інших податків

Згідно запропонованої концепції, единоналожники будуть звільнені від сплати таких податків:

- податку на прибуток;

- податку на прибутки фізосіб (тільки відносно об'єкту оподаткування; відносно найнятих працівників вони будуть податковими агентами);

- ПДВ (за винятком випадку, коли единоналожник є платником ПДВ);

- збору за ведення деяких видів підприємницької діяльності;

- збору за розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

При здійсненні імпортних операцій единоналожники будуть зобов'язані сплатити усі податки і збори на загальних підставах.

Аналізуючи ці положення, звернемо увагу, що пунктом 1 підрозділу 8 Перехідних положень НК передбачено звільнення единоналожников і платників фіксованого податку також від:

- земельного податку;

- плати за користування надрами;

- збору за спеціальне водокористування;

- збору за спеціальне використання лісових ресурсів.

Як бачимо, концепцією звільнення від цих податків і зборів не передбачено. При цьому згадана норма НК втрачає силу з моменту внесення до Кодексу розділу, регулюючого питання спрощеної системи оподаткування.

Крім того, платники єдиного податку не звільнятимуться від єдиного соцвзносаякий вони і зараз сплачують, на підставі цієї ж норми Перехідних положень НК, в порядку, передбаченому Законом "Про збір і облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування".

Підстави для позбавлення права бути единоналожником

За податковий борг планують позбавляти права на єдиний податок

Цілком логічно, що порушення критеріїввстановлених для визначення платника (нагадаємо, це об'єм річного доходу; чисельність найнятих робітників; заняття певними видами діяльності) податків вважатиметься основою для анулювання свідоцтва платника єдиного податку.

Правда, поки не зовсім зрозуміло чи зможе платник-фізособа, що перевищив граничні норми річного доходу, перейти в іншу категорію единоналожников. Адже існують ще і інші критерії, і, передусім, градація по видах діяльності. Представляється, що якщо такого права у нього не буде, то це, як мінімум, несправедливо. Тобто у такому разі, підприємцеві доведеться контролювати свій дохід так, щоб не перевищити граничні його об'єми і не втратити право на єдиний податок.

Крім того, встановлено, що свідоцтво анулюється у разі припинення підприємницької діяльності фізособи або ліквідації (реорганізації) юрособи, а також у разі добровільної відмови від упрощенки.

Серед інших підстав слідує особливо відмітити такі:

- виникнення податкової заборгованості за 2 квартали підряд;

- застосування платників податків інших способів розрахунків, окрім готівкового і безготівкового.

Слід зазначити, що, вимога про порядок розрахунків існує і зараз. А ось анулювання свідоцтва за виникнення податкової заборгованості - це нововведення.

Взагалі позбавлення права на єдиний податок у зв'язку з податковим боргом представляється дещо дивним. Зазвичай податкове законодавство передбачає в якості міри відповідальності за виникнення заборгованості по податках накладення штрафних санкцій, але не позбавлення права бути платником податків. Мабуть автори концепції розглядають спрощену систему як деякий вид податкової пільги, якій і позбавляють платника, що проштрафився.

Відповідальність платників єдиного податку

Концепцією передбачено введення спеціальних норм про відповідальність платників податків за порушення, пов'язані з нарахуванням і сплатою цього податку.

У разі порушення порядку розрахунків (готівковий або безготівковий) або здійснення операцій на які спрощена система не поширюється, а також перевищення граничного об'єму доходу, дохід платника податків підлягає оподаткуванню по таких ставках:

- для 1 і 2 категорій платників-фізосіб - 15 % доходу (тобто по ставці НДФЛ);

- для 3 категорії платників-фізосіб і для юрособ - по подвійній ставці єдиного податку.

При здійсненні платниками-фізособами видів діяльності, не вказаних у свідоцтві платника єдиного податку, дохід від таких операцій підлягає оподаткуванню по ставці 15 %.

Таким чином, в даному випадку встановлюються не штрафи за порушення, а застосування підвищених ставок (при цьому в деяких випадках це поєднується з позбавленням права на сплату єдиного податку). .

ВИСНОВОК

Загалом, запропонована концепція пропонує принципово нові підходи до спрощеної системи оподаткування. Поки не ясні деякі аспекти її застосування, а також питання, пов'язані з переходом на цю нову систему. Коли концепція буде представлена у вигляді законопроекту, можна буде детальніше говорити про заплановані нововведення і наслідки їх введення.

В той же час не можна не відмітити, що, в цілому, підходи запропоновані концепцією відносно градації платників податків і диференціації ставок податку представляються набагато справедливішими, ніж існуюче зараз правове регулювання в цій сфері. При такому підході, теоретично, мають бути захищені інтереси як підприємців, так і держави у бюджетній сфері.

Підпишіться на розсилку
Головні новини і аналітика для вас по буднях
Залиште коментар
Увійдіть, щоб залишити коментар
Увійти
На цю ж тему