Ця сторінка доступна рідною мовою. Перейти на українську

КСУ визнав конституційними норми, що дозволяють Кабміну урізати соціальні виплати

27 грудня 2011, 16:50
4461
36
Реклама

Сьогодні, 27.12.2011 р., Конституційний Суд оприлюднив рішення у справі про конституційність застосування норм законів, що передбачають пільги певним категоріям населення на розсуд Кабміну відповідно до наявності ресурсів бюджету ПФ.

Зокрема, предметом розгляду органу конституційної юрисдикції стала норма п. 4 разд. VII "Завершальні положення" Закону "Про Державний бюджет України на 2011 рік ".

Вказаним пунктом встановлено, що в 2011 році норми і положення статей 39, 50, 51, 52, 54 Закону "Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи", статті 6 Закону "Про соціальний захист дітей війни", статей 14, 22, 37 і частини третьої статті 43 Закону "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, і деяких інших осіб" застосовуються в порядку і розмірах, встановлених Кабміном, виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду на 2011 рік.

Суб'єкти конституційного представлення вважають, що такою нормою Верховна Рада делегувала Кабміну право визначати порядок і розміри соціальних виплат, передбачених названими законами, міняти їх залежно від наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік, чим обмежила конституційні права громадян на соціальний захист.

Автори представлення також вважають, що предметом регулювання закону про Держбюджет може бути вичерпний перелік правовідносин, визначений Конституцією і Бюджетним кодексом, в який не входить вирішення питання про особливості застосування інших чинних законодавчих актів.

Проаналізувавши правовідносини, що склалися, КСУ дійшов висновку, що вказані норми відповідають Конституції.

У обгрунтування такої позиції Суд послався на ст 22 Загальній декларації прав людини, згідно якої розміри соціальних виплат і допомоги встановлюються з урахуванням фінансових можливостей держави. Судді також не обійшли увагою практикові Європейського суду з прав людини (ЕСПЧ) в аналізованій сфері. Так, в мотивувальній частині є посилання на рішення від 9 жовтня 1979 року у справі "Эйри проти Ірландії", в якому констатовано, що здійснення соціально-економічних прав людини значною мірою залежить від фінансового положення держави, а також рішення у справі "Кйартан Асмундсен проти Ірландії" від 12 жовтня 2004 року, яким вирішено питання допустимості зменшення соціальних виплат.

КСУ підкреслив, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення, шляхом пропорційного перерозподілу засобів в цілях збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання або усунення реальних погроз економічної безпеки України, що згідно ст. 17 Конституцій є найважливішою функцією держави. Отже, зміна механізму нарахування деяких видів соціальних виплат і посібників є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама суть змісту права на соціальний захист, а значить неприпустимим буде встановлення такого правового регулювання, згідно з яким розмір пенсій, інших соціальних виплат і посібників буде нижче за рівень, визначений в ч. 3 ст. 46 Конституцій, і не дозволить забезпечувати належні умови життя людини в суспільстві і зберігати його людську гідність.

Крім того, Суд вважає, що надання Кабміну права визначати порядок і розміри соціальних виплат, виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету ПФ, узгоджується з функціями уряду України, визначеним в п.п. 2, 3 частини першої статті 116 Конституцій.

Нагадаємо, в поки що не підписаному Президентом Законі "Про Державний бюджет України на 2012 рік" також є норма, аналогічна тій, яка стала предметом цього конституційного розгляду.

Залиште коментар
Увійдіть щоб залишити коментар
Увійти
Підпишіться на розсилку
Головні новини і аналітика для вас по буднях

Схожі новини