Ця сторінка доступна рідною мовою. Перейти на українську

Оподаткування фізосіб-підприємців на єдиному податку

10.28, 30 листопада 2011
11977
20

Матеріал тижневика "ЮРИСТ & ЗАКОН" від 29. 11. 2011, № 47

18.11.2011 роки Президент все-таки підписав багатостраждальний Закон "Про внесення змін до Податкового кодексу України і деяких інших законодавчих актів України" (далі - Закон).

Нагадаємо, що Верховна Рада України ще 20.10.2011 прийняла в цілому законопроект "Про внесення змін до Податкового кодексу України і деяких інших законодавчих актів України (відносно спрощеної системи оподаткування, обліку і звітності суб'єктів малого підприємництва) ". Проте після того, як 03.11.2011 Президент ветував проект, вже наступного дня парламент прийняв проект Закону з урахуванням зауважень гаранта.

Іванна Погребняк,

юрист юридичної фірми ILF

В цілому, аналізуючи Закон, можна зробити висновок про те, що тієї підтримки, про яку увесь час мріє малий бізнес, як не було при старому законодавстві, так і немає в новому Законі. Все ж наш Податковий кодекс більшою мірою розрахований на великий бізнес і на відміну від податкових систем європейських держав, які стимулюють розвиток малого і середнього бізнесу, найпоширеніша форма ведення бізнесу в Україні не лише несе фіскальний тягар, але і не відчуває навіть найменшої підтримки з боку держави.

Поговоримо про головні положення і зміни, які несе Закон фізособам - спрощеним підприємцям.

1) Зміни торкнулися категорій осіб, які на сьогодні не можуть користуватися перевагами спрощеної системи оподаткування.

Так, закрита дорога в упрощенцы:

• аудиторам, нерезидентам, фінансовим посередникам;

• обличчям, які здають в оренду житла понад 100 кв. м, нежитлові приміщення понад 300 кв. м, земельні ділянки площею зверху 2 га;

• обличчям, які здійснюють діяльність по організації, проведенню азартних ігор, обміну іноземної валюти, виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів, здобич, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів і коштовних каменів, здобич, реалізацію корисних копалини, діяльність по управлінню суб'єктами господарювання; діяльність за поданням послуг пошти і зв'язку, діяльність з продажу предметів мистецтва і антикваріату або по організації торгів (аукціонів) такими предметами, діяльність по організації, проведенню гастрольних заходів;

• особам, що здійснюють технічні випробування і дослідження;

• страховим (перестраховочным) брокерам;

• податковим боржникам і фізособам, чий дохід перевищує 3 млн. грн. і кількість найнятих робітників перевищує 20 чоловік.

У свою чергу, соціального компромісу з владою, мабуть, досягли підприємці, які займаються роздрібним продажем ГСМ в місткостях до 20 л, страхові агенти, сюрвейєри, аварійні комісари, аджастеры. Їм дозволено перебування на єдиному податку.

Значному числу підприємців заборонили перебувати на спрощеній системі оподаткування

 

2) Закон передбачає розподіл упрощенцев-физлиц на три категорії. Віднесення підприємців до певної групи залежить передусім від заявленого виду діяльності, круга клієнтів, а також від рівня річного доходу і кількості найнятих робітників.

Так, згідно з пунктом 291.4 Податкового кодексу

у першу групу упрощенцев включені особи, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торгових місць на ринках і здійснюють господарську діяльність по наданню побутових послуг населенню і об'єм доходу яких впродовж календарного року не перевищує 150 тис. грн.;

до другий групе упрощенцев відносяться особи, які здійснюють господарську діяльність по наданню послуг, у тому числі побутових, собі подібним (платникам єдиного податку) і населенню, виробництво і продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, і при цьому або не використовують працю найманих осіб/ або кількість таких осіб не перевищує 10 чоловік, а об'єм доходу не перевищує 1 млн. грн.;

третю групу упрощенцев склали осіб, які надають посередницькі послуги з купівлі, продажу, оренди і оцінки нерухомого майна, а також фізособи-підприємці незалежно від заявленого виду діяльності і круга клієнтів, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб не перевищує 20 чоловік, і об'єм доходу не перевищує 3 млн. грн.

3) Зміни торкнулися також обліку, терміну і форми звітності.

Так, підприємці 1 і 2 груп, а також підприємці 3 групи - неплатники ПДВ, як і раніше, будуть зобов'язані вести книгу обліку прибутків шляхом щоденного відображення отриманих прибутків. Форма вказаної книги буде затверджена Мінфіном. А підприємцям 3 групи - платникам ПДВ доведеться вести облік прибутків і витрат по іншій формі - у порядку, який також буде встановлений Мінфіном.

Позитивним моментом нового Закону є встановлення звітного періоду в рікправда, тільки для "найменших" підприємців - роздрібних торговців і осіб, що здійснюють господарську діяльність по наданню побутових послуг. Так, хоч підприємці 1 групи будуть звільнені від зайвої метушні і головного болю по заповненню декларацій. Інші групи як і раніше зобов'язані звітувати щокварталу в терміни, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду, т. е. впродовж 40 днів, наступних після закінчення звітного кварталу. В порівнянні з нині чинним 5-денним терміном - це великий прогрес.

 

Закон розділяє ФОП - платників єдиного податку на 3 групи і змінює порядок ведення ними звітності

Змінилася форма звітності упрощенцев. Так, з 01.01.2012 упрощенцы будуть зобов'язані заповнювати податкову декларацію (наростаючим підсумком)а не звіт, як раніше.

4) Завітай, одним з найважливіших позитивних моментів Закону є компроміс влади і бізнесу з приводу виключення з Податкового кодексу дискримінаційного п. 139.1.12 ст. 139, згідно з яким не включалися до складу витрат витрати на товари (послуги), що придбавалися у упрощенцев. Таким чином, з 01.01.2012 юрособи і фізособи-підприємці на загальній системі можуть відносити на витрати оплату товарів (послуг), упрощенцами, що поставляються.

В той же час в даному випадку Закон обтяжує юрособ-контрагентів упрощенцев необхідністю подавати в ДПІ разом з відповідною податковою декларацією Перелік прибутків і витрат платника податку в розрізі контрагентів - платників єдиного податку, в який включаються операції, здійснені такими контрагентами. З метою, так би мовити, контролю за прибутками физлиц-упрощенцев.

5) З 01.01.2012 упрощенцы можуть бути платниками ПДВ. Закон передбачає примусову і добровільну реєстрацію упрощенца як платника ПДВ.

Так, з тексту Закону і норм Податкового кодексу України побічно витікає, що у разі, якщо об'єм поставок за останні 12 календарних місяців сукупно перевищує 300 тис., то такий упрощенец повинен зареєструватися платником ПДВ.

Добровільна реєстрація здійснюватиметься з дотриманням загальних умов і в звичайному порядку, передбаченому ст. ст. 182, 183 Податкові кодекси України. Тобто упрощенец зможе зареєструватися платником ПДВ у разі, якщо він виявив бажання зареєструватися платником ПДВ і при цьому :

• має об'єми операцій оподаткувань менше 300 тис. і об'єми постачання товарів/послуг іншим платникам за останні 12 місяців складають не менше 50 % загального об'єму постачання або

• балансова вартість активів (ОС, нематеріальних активів, запасів) перевищує 300 тис.

Правда, припускаємо, що зареєструватися у зв'язку з наявністю 300-тыс. активів буде нелегко: цілком імовірно, що ГНСУ стверджуватиме, що у фізосіб немає балансу, отже, у їх активів не може бути і балансової вартості.

 

ФЛП-упрощенцы можуть, а в деяких випадках зобов'язані бути платниками ПДВ

6) Змінилися ставки ЕН і порядок їх числення.

Так, ставки для 3 групи платників податку складають 3 % від доходу для осіб - платників ПДВ і 5 % для неплатників ПДВ. Раніше усі упрощенцы сплачували фіксовану суму єдиного податку.

Окрім цього, Законом визначений вичерпний перелік випадків, коли може бути вибрана ставка 3 %:

а) платником ПДВ у разі переходу його на спрощену систему оподаткування;

б) платником єдиного податку - платником ПДВ у разі добровільної зміни ставки єдиного податку шляхом подачі заяви про зміну ставки;

в) неплатником ПДВ у разі його переходу на спрощену систему оподаткування шляхом реєстрації платником ПДВ і подачі заяви про перехід на спрощену систему оподаткування;

г) платником єдиного податку, що застосовує 5 % ставку, у разі постачань їм послуг (робіт) платникам податку на додану вартість і якщо об'єм таких поставок за останні 12 календарних місяців сукупно перевищує 300 тис. і реєстрації такого платника єдиного податку платником ПДВ.

Для 1 і 2 групи платників податку встановлені фіксовані ставки - залежно від виду діяльності у відсотках від мінімальної заробітної плати (так, для 1-ої групи ставка складе від 1 до 10 % МЗ, для 2-ої - від 2 до 20 %). Негативним наслідком застосування ставки, прив'язаної до минзарплате, стане щорічний ріст суми податку у зв'язку з ростом розміру минзарплаты.

7) Ще однією позитивною новелою Закону є позбавлення упрощенцев від такої бюрократичної незручності, як щорічне отримання нового свідоцтва платника єдиного податку. Згідно п. 299.3 ст. 299 Податкового кодексу України посвідчення платника єдиного податку видаватиметься безстроково. Видані посвідчення і патенти платника єдиного і фіксованого податку відповідно є дійсними до 01.06.2012. Для отримання нового свідоцтва упрощенцам і особам, які виявляють бажання такими бути, слід подати в ДПІ заяву до 25.01.2012.

8) Ще один нюанс торкається застосування/незастосування РРО. Так, згідно із Законом платники єдиного податку зобов'язані здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно в грошовій формі (готівковою або безготівковою). При цьому Законом встановлено, що усі групи упрощенцев не використовують РРО.

ВИСНОВОК

Як представляється, Закон не зовсім поганий, але міг би бути і краще.

Підпишіться на розсилку
Головні новини і аналітика для вас по буднях
Залиште коментар
Увійдіть, щоб залишити коментар
Увійти
На цю ж тему